Practice what you preach: circulair ondernemen
in eigen huis
We schreven al eerder over de verbouwing van ons kantoorpand in Wijchen waar we voor een circulaire benadering kozen. “Verandering begint immers bij jezelf”, aldus Jasper Jansen, manager Projectbureau en vanuit Giesbers aanspreekpunt voor de verbouwing. In samenwerking met Vakwerk Architecten en Gispen ontstond een nieuwe, flexibele en duurzame werkomgeving. Giesbers Servicebouw heeft het hele traject begeleid en gecoördineerd en diverse werkzaamheden uitgevoerd.
Meer flexibiliteit gewenst
Ons twaalf jaar oude maar tijdloze, esthetische pand is ontworpen door Paul Ketelaars (destijds werkzaam bij Mecanoo Architecten, nu Vakwerk Architecten). We hebben hem gevraagd mee te denken over een meer open werkomgeving. Paul: “Bouwprocessen zijn een stuk dynamischer geworden; Giesbers heeft veel contact met talrijke bouwpartijen. Dat betekent veel overleg, bellen en samenwerken in verschillende (project)teams. De oorspronkelijke werkomgeving paste daar niet meer bij. Er was meer flexibiliteit nodig in het gebouw.”
Open werkomgeving stimuleert ontmoeten en samenwerken
‘Wij zijn in de loop der jaren getransformeerd van een afdelingenorganisatie naar een projectorganisatie”, aldus Jasper. “Daar wilden we ons pand ook op aanpassen; geen eigen werkplekken of kantoren meer per afdeling, maar een open werkomgeving die informele ontmoetingen stimuleert, samenwerking aanmoedigt, korte looplijnen biedt en tegelijkertijd voldoende bel- en concentratieplekken. Kortom: een werkomgeving die verbindt. Enkele van de kernwaarden van Giesbers zijn duurzaam, betrokken, gericht op de klant en innovatief. Dat past ook bij Gispen en samen gingen we deze circulaire uitdaging aan, door zo veel mogelijk meubilair te gebruiken uit hun circulaire voorraad én een esthetisch plaatje op te leveren dat bij ons past.”
Diversiteit aan ruimtes
In diverse sessies met onze medewerkers werden wensen opgehaald én zorgen besproken. Paul: “Met name geluidsoverlast was een punt van zorg. Gelukkig is met bijvoorbeeld akoestische plafonds en tussenpanelen op bureaus direct akoestische rust te creëren. Persoonlijk denk ik dat elke kantooromgeving gebaat is bij veel vrijheid. Bied diversiteit aan; dan is er altijd wel een werkplek voor ieders keuze.” Onze nieuwe werkomgeving is daar een toonbeeld van: de begane grond is een open en uitnodigend entreegebied met de sfeer van een grand café. Hier is ook de receptie. Op de eerste verdieping bevinden zich grote en kleinere projectruimtes, vergaderruimtes en concentratieplekken. De pantry met informele zitjes vormt de centrale ontmoetingsplek op de verdieping.
Meubilair uit circulaire voorraad
Wij wilden de nieuwe werkomgeving zo veel mogelijk invullen met meubilair uit de circulaire voorraad van Gispen. Dat begon met in hoogte verstelbare bureaus. Op de actieve overlegplekken kwamen onder meer een desk bike en hoge vergadertafel. Bestaande vergaderstoelen zijn door Gispen voorzien van nieuwe stoffering. De entree van het pand is echt het visitekaartje. Hier zijn treinbanken geplaatst van bestaande rompen die opnieuw gestoffeerd zijn. Onze receptie heeft een vernieuwend, circulair en modulair beursmodel bureau gekregen, een zit-sta werkplek. Op de eerste verdieping staan belcellen met daarin kastjes voorzien van een tafel met klapmechaniek en stoelen met een refurbished rug. De kastjes zijn gemaakt van voormalige plafondhoge kasten van ons.
Transformeren of hergebruiken
Eindresultaat is een samenhangend geheel op basis van revived en refurbished meubilair. Jasper : “Het hoeft niet allemaal nieuw te zijn. Meubilair een tweede leven geven, of zorgen voor levensduurverlenging…dat past bij ons.” Gispen Greenlife nam het oude meubilair van Giesbers retour. Dit meubilair kan in eigen huis van een upgrade worden voorzien of getransformeerd worden. Voor producten of onderdelen die niet meer bruikbaar zijn, verzorgt Gispen hoogwaardige scheiding van materialen en verwerkt deze waar mogelijk tot nieuwe grondstoffen. Jasper: ‘Dit sluit goed aan bij onze eigen visie op duurzaam ontwikkelen en bouwen.’
Samenwerking met Giesbers Servicebouw
Jasper: “Boven werkt nu iedereen op dezelfde laag bij elkaar. De pantry vormt het centrale hart. Men ontmoet elkaar meer, de lijnen zijn kort. De overgang van vaste kantoren en bureaus naar flexibel werken is overall enorm soepel verlopen. Uniek was dat onze bedrijfsvoering gewoon door kon gaan tijdens de verbouwing. Met dank aan ons dochterbedrijf Giesbers Servicebouw dat het hele traject begeleid heeft en de inzet van partners gecoördineerd. Daarnaast heeft zij alles verhuisd en (tijdelijk) verplaatst of afgeschermd en de ICT geregeld. Uiteraard met zo min mogelijk overlast voor ons als gebruikers, zoals zij gewend is te werken voor al haar klanten.”
Fotografie: Chris van Koeverden